Från Harz, via Skåne till Bosön

De senaste dagarnas effektivitet blir svår att slå då jag hunnit med en väldig massa saker och framför allt med en väldig massa platser. Därför har jag förflyttat mig nattetid.

Söndagen var sista arbetsdag med resan nere i Tyskland och för att vara så effektiv som möjligt tog vi nattfärja hem. Möte hela kvällen, sex timmars sömn på båten och sedan möjlighet att käka frukost med mamma och pappa på måndagsmorgonen. Sedan följde en dags allmänt fix i Skåneland innan jag hann med sen middag med hela familjen innan det var dags för nattåg till Stockholm för att kunna vara med på RF:s IT-dag på tisdagsmorgonen. Effektivitet är min melodi.

Den avslutande dagen nere i Tyskland kändes bra och vi har hittat ett arbetssätt som känns bra, Anita, Per och jag. Jag och Anita drog en liten tur och checkade några platser på vägen mot Berlin där vi skulle lämna hyrbilen och sedan bli upphämtade av Per. Vi hade till och med tid för en kort shoppingtur och en kaffe innan vi körde vidare mot Rostock. Hungriga. Vi var vid båtincheckningen riktigt tidigt för att ha mycket tid på buffén, trodde vi. Trots att det var värsta Lützendimman såg vi inte röken av någon båt. Inte heller när Per korsade avspärrningarna och var framme vid kajkanten och vände. Ingen båt. Därmed fick vi ha ett två timmars ledarmöte i bilen, vilket resulterade i att vi spikade en rad av de aktiviteter som vi ska ha på vårt boende. Idéerna sprutade och jag kan säga så mycket som att det kommer att bjudas på alltifrån salsa till Tysklandskola till vattengympa.

Jag hade sisådär 14 timmar hos mamma och pappa. Alldeles lagom, skämtade jag. Och nej, självklart är det alldeles för lite, men det känns ändå kul att kunna svänga förbi och säga hej. Lite som en alldeles vanlig söndagsmiddag. Nu var det dock måndag och vi åt inte söndagsstek, utan mammas fläskfilé med pasta som jag haft förväntningar på ända sedan min bror nämnde den för mig för nån vecka sen. Förutom en föreläsning på spanska, att klippa mig, bokföring, besök i mitt magasin för att hämta lite grejer hann jag dessutom med ett besök hemma hos Caroline. Mysigt!

23.00 var det dags för nattåg till Stockholm. Det var min enda möjlighet att hinna käka middag med mamma och pappa och samtidigt hinna till RF:s IT-dag på Bosön morgonen efter. Perfekt. Effektivt. I like. Vaknade därmed i Stockholm i morse och hann ut till Lidingö och Bosön i god tid. Efter en förmiddag av föreläsningar, information och diskussioner smet jag eftersom jag trodde jag hade ett spanskt litteraturseminarium efter lunch.  Checkade dock min mail precis innan och sent sent igår kväll hade läraren flyttat det till 15. Spanjorer säger jag. Det där med framförhållning och planering är inte deras starka sida. Vid tre ska nämligen Robert berätta om det som jag egentligen kommit till IT-dagen för och därmed missar jag mitt litteraturseminarium. Jaja, det hjälper inte hur mycket man planerar och hur effektiv man försöker var när man ”jobbar med” spanjorer. Det är väl bara att vänja sig …

Det känns skönt att ha checkat in på Bosön, mitt andra hem när jag är i Stockholm. Här ska jag vara tills på lördag och på schemat står jobb, plugg, jobb, träning, jobb och lite jobb till. Ser fram emot att åka tillbaka till San Sebastián för, hmm, mer jobb och massor av plugg. Skrev dock nyss in SEMESTER med stora bokstäver från och med 22 december och fram till att jag kommer hem från Fuerteventura den 15 januari. Vi får väl se hur det går …